بر چه اساسی می توان در پرسشنامه سوال تشریحی به کار برد؟

 هر چیزی چه آسان و چه سخت نیاز به این دارد که قبل از به کار بردن آن اندیشه و دلیلی داشته باشد . پرسیدن سوال درست نیز یکی از مواردی است که به قابلیت هایی نیاز دارد. توانایی درک و تقسیم بندی مخاطب هدف ، تعیین نوع سوالاتی که  آن مخاطب را به خوبی به چالش کشیده و تعیین کارایی سوالات تشریحی ، همه باید دلیلی داشته باشند.

در اینجا چهار روش برای ایجاد سوالات موثر در سوالات تشریحی برایتان عنوان می کنیم. :

تفاوت سوالات تشریحی و سوالات انتخابی را بفهمید: قبل از شروع به کاغذ آوردن سوالات ، باید در مورد سوالات تشریحی و در انتخابی  دید کاملی داشته باشید. هدف شما از ارسال پرسشنامه آنلاین باید روشن باشد و بر اساس آن می توانید نوع سوالاتی را که می خواهید استفاده کنید ارزیابی کنید. 

این ها معمولاً در مواردی مورد استفاده قرار می گیرند که احساسات و بازخورد پاسخ دهنده بسیار زیاد در ارزیابی مهم باشد. برای دریافت 100٪ بازخورد شفاف در مورد این سوالات ، اطمینان حاصل کنید که پاسخ دهندگان را با سوالات خود راهنمایی نکنید و به آنها آزادی کامل دهید تا هرچه می خواهند پر کنند.

قبل از طراحی پرسشنامه آنلاین توسط ” پرسال ” لیستی از سوالات تشریحی برای خود ایجاد کنید: هنگامی که در مورد سوالات تشریحی و نحوه اجرای آنها شفافیت پیدا کردید ، لیستی از سوالات پرسشنامه را که می خواهید استفاده کنید مشخص کنید. 

در ابتدا می توانید سوال مناسبی از سوالات باز را در پرسشنامه آنلاین خود داشته باشید و بسته به پاسخی که دریافت می کنید این تعداد می تواند نوسان داشته باشد.

نمونه سوالات تشریحی مانند این موارد بسیار محبوب است و خوب است که درهنگام ساخت پرسشنامه های آنلاین تحقیقاتی خود آنها را به کار ببرید تا دیدگاه ارزش افزوده بیشتری به شما دهد:

به نظر شما چرا تحقیقات بازار رقابتی قبل از راه اندازی مشاغل جدید مهم است؟

 فکر می کنید چگونه می توانید از این موانع در پروژه ما عبور کنید؟

 از تجربه خود با روند پردازش ما بگویید.

 در حال حاضر اولویت های شغلی شما چیست؟

 کدام حوزه کاری انگیزه شما را ایجاد می کند؟

 قبل از شروع اجرای نظرسنجی می توانید لیستی از سوالات مشابه تهیه کنید.

هر سوالی را سعی کنید در یک سوال تشریحی بازسازی کنید:

کار کلیدی این است که مشاهده کنید تا ببینید شما معمولاً چه نوع سوالاتی را از مشتریان ، افراد احتمالی و هر شخص دیگری که با آن روبرو می شوید می پرسید. تجزیه و تحلیل کنید که آیا سوالات شما انتخابی است  است یا تشریحی. هر کجا فکر می کنید سوالات شما نتایج بهتر و بینش های ارزشمندی را به دست می آورد ، سعی کنید این سوالات را به سوالات تشریحی تبدیل کنید.

یک سوال انتخابی را با یک سوال تشریحی ادامه دهید:

این ترفند معجزه می کند. تبدیل یک سوال بسته به یک سوال آزاد همیشه امکان پذیر نیست ، اما می توانید با دریافت جواب یک سوال آزاد این موضوع را پیگیری کنید.

به عنوان مثال ، اگر یک سوال بسته مانند – “آیا فکر می کنید محصول کارآمد بود؟” با گزینه های “بله” و “نه” ، می توانید آن را با یک سوال باز مانند “به نظر شما چگونه می توانیم محصول را بهتر کنیم” دنبال کنید

این نکته را به خاطر بسپارید که وقتی نوبت به بررسی رضایت مشتری می رسد ، مزایای سوالات باز از سوالات بسته بیشتر است.