قم نیوز – شناخت پیستون و دلایل خرابی آن

معمولا روی دامنهی پیستون در بالا و ذیل سوراخهای ریزی هم جهت رخنه روغن به داخل پیستون تعبیه میشود. ارتفاع پیستونها غالبا کمی بخش اعظم از قطرشان می باشد و تا حد قابلیت سبک ساخته میشوند. به همین ترتیب که به طور معمول در موتورهای بنزینی از سه یا این که چهار و موتورهای دیزلی از شش یا هفت رینگ استفاده میشود. کاربرد دسته آلومینیومی این قطعه، آن قدر گسترده شده میباشد که در موتورهای دیزلی نیز به کارگیری می شوند؛ ولی در موتورهایی که احتمال آب شدن آلومینیوم وجود دارد، نوع هایی که از جنس چدن هستند، کماکان کاربرد خویش را نگهداری کرده اند. در صورت پایینی نیز ، شیارهای سوپاپ ساخت شده در یک پیستون مقعر را می بینید. این کاربر استوانهای صورت که قسمت بالایی آن برای موتورهای متعدد میتواند تخت، محدب یا مقعر باشد، به وسیله رینگ پیستون در محوطه داخلی سیلندر آب بندی سایت شرکت پیستون سازی تبریز میشوند. در رخ تحت تعدادی نمونه حلقه پیستون را تماشا می کنید. قطر پیستون های موتور خودرو در بین ۷۶ تا ۱۲۲ میلی متر (۳ تا ۴ اینچ) تغییر و تحول می کند.همه پیستون ها باید نیز وزن باشند تا موتور دچار لرزش نشود. در بخش مربوط به موتور اتومبیل ، عملکرد و وظیفه پیستون اتومبیل تفسیر داده شد. خرابی رینگها و نقص عملکرد آن‌ها ممکن است در اثر نقص مونتاژ موتور باشد. همچنین نگه داشتن موتور در دورهای بالا در مواقع غیر ضروری، فشار وارده به پیستون و ضریب حرکتی آن را بالا میبرد که منجر به فرسایش و مشکل عمل آن میشود. به ادله سرعت بالا و فاصله نزدیکی که نسبتبه دیگر اجزا همسایه خویش دارا‌هستند بایستی دائما روغنکاری شوند و در کنار آن در حرارت ایدهآل کار کنند. به این خواسته پیستون حساس حرکات خویش در آغاز سبب ساز ورود هوا و یا ترکیب هوا و سوخت به درون سیلندر می گردد (در زمان حرکت به سمت پایین) ، آن گاه باعث فشرده شدن ترکیب مذکور می‌گردد و در ضمن به نحو راضی بودن گزیده از نشت کردن گازها پرهیز مینماید (در هنگام حرکت رو به بالا) ، پس از عمل احتراق انرژی آزاد شده بوسیله پیستون جذب شده و حیاتی کمک شاتون به میل لنگ منتقل میگردد. سعی طراحان ماشین بر آنست که تا حد قابلیت و امکان ، پیستون ها را سبک درست نمایند البته از طرف دیگر بایستی ضخامت پیستون به حدی باشد که تحمل حالت سخت گوشه و کنار احتراق را داشته باشد. یکی از مشکلاتی که مستقیما به پیستون ربطی ندارد ولی در اثر پیدایش آن می تواند پیستون را نیز خراب کند، براندن تسمه تایم است. پیستون رخ دست نخورده واژه (Piston) هست که از لهجه انگلیسی به گویش ما وارد شده می باشد و به یکی از از قطعات موتور اطلاق میشود. کلیه پیستون ها می بایست هم وزن باشند تا موتور دچار لرزش نشود. پس از ماشین کاری پیستون آن را طبق روال خاصی گرم و سرد می کنند و به اصطلاح روی آن عملیات گرمایی انجام می دهند تا خاصیت مناسب را پیدا کند.پس از این سطح بر روی بخش اعظمی از پیستون ها را اهمیت لایه ظرافت از آب قلع یا مواد دیگر می پوشانند. در رخ زیر ، شیارهای سوپاپ ساخت شده در یک پیستون صاف و یکدست را می بینید. سطح بالایی برخی از آن ها به صورت صاف و مسطح، بعضی به شکل گنبدی و بعضا هم به صورت مقعر است. پیستون کلیدی سر صاف: سطح تاج این پیستون ها صاف و یک دست است. در رخ پایین ، مرحله بالای پیستون ، مقعر می نمایندگی فروش پیستون تبریز در تهران باشد. شیار رینگ: در قسمت بالای دامنه طراحی می‌شوند و محل قرار گرفتن رینگها را مهیا میکنند. رینگها اساسی قرار گرفتن در اطراف پیستون فضای لقی در بین پیستون و سیلندر را کنترل و هدایت و محل قرار گرفتن پیستون را مهم محافظت فاصله مشخص و معلوم شده از سیلندر تهیه و تنظیم میکنند. هر یک از همین قسمتها ، برجستگی انگشتی پیستون نامیده میشود. در شکل ذیل سرسیلندر خودرویی را تماشا می کنید که در هر سیلندر آن 4 سوپاپ به کارگیری شده است. فلز اینوار آلیاژ فولاد نیکل دار هست که از ۳۶% نیکل ، ۸/۶۳% آهن ، ۲/۰ SEO کربن تشکیل می شود.این آلیاژ در حرارت های فراوان اصلی انبساط دوچندان مقداری هست و لذا از انبساط پیستون آلومینیومی خودداری می کند. هدایت حرارت در پیستون بسیار کلیدی است زیرا در غیر اینصورت پیستون بسیار داغ شده و خطر چسبیدن آن بر اثر انبساط به جداره سیلندر پیش میآید. همین انواع از انبساط بیش از حد آنها جلوگیری کرده و نیاز به فضای لقی بیشتر در بین همین گونه پیستون و سیلندر را کمتر میدهد. جنس پیستون از آلیاژ چدن یا آلومینیوم است. ۳ متاع پیستون چیست؟

دانلود رایگان مقاله