SEO چیست و چرا برای مدیران وب سایت مهم است؟
سئو سایت چیست؟ آشنایی با مفهوم seo و چرا سئو سایت مهم است؟
سئو کلاه سفید به روشهای مجاز و اخلاقی برای بهینهسازی وبسایت برای موتورهای جستجو گفته میشود. این روشها بر ارائه محتوای باکیفیت، تجربه کاربری خوب و ساختار منطقی وبسایت تمرکز دارند. سِئو کلاه سفید بهترین و پایدارترین روش برای بهبود رتبه در نتایج جستجو است. On Page Seo (سئوی داخل صفحات) فرآیند بهینه سازی محتوای صفحات وب هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران است. چراکه بهینه سازی صفحات برای موتورهای جستجو در این شیوه از بهینه سازی، در گروی بهینه سازی صفحات برای کاربران است. فرآیند سئوی داخلی یا On Page Seo علاوه بر انتشار محتوای مرتبط و باکیفیت، شامل مواردی ازقبیل بهینه سازی عنوان، تگها و تصاویر است.
اکنون این سؤال پیش خواهد آمد که آیا باید روی تصاویرمان کلیدواژهها را بنویسیم؟ خیر! چون گوگل و سایر موتورهای جستجو اصلاً قادر به مشاهده و تشخیص تصاویر نیستند. به همین دلیل یک ویژگی به نام تگ alt به وجود آمده است که کلیدواژه را در این بخش وارد میکنند. روباتهای گوگل با خواندن خصوصیت ALT تصاویر به محتوای آن پی برده و آن را در بخش سرچ تصاویر نمایش میدهند. یکی از نکاتی که در سئوی تولید محتوا باید رعایت شود چگالی کلمه کلیدی است.
این امر همچنین باعث ایجاد اختلال در تجربه کاربری میشود و موتورهای جستجو فکر میکنند برای دور زدن فیلترهای اسپم در حال تلاش هستید. این فایل به رباتهای موتورهای جستجو فرمان میدهد کدام صفحات وب را خزش کرده یا کدام صفحات را نباید خزش کنند. بعد از اینکه سایت خود را ساختید، باید به رباتهای گوگل و دیگر موتورهای جستجو اعلام کنید کدام صفحات سایت تان را crawl کنند و کدام را نکنند. از آنجا که این فایل راهنمای رباتهای موتورهای جستجوست، از نظر سئو نیز تأثیر بسیار زیادی بر نحوه ایندکس شدن سایت خواهد گذاشت. در مقابل، عده قلیلی از متخصصان سئو به جای اینکه از قوانین تبعیت کنند و با صبر و شکیبایی سایتشان را به رتبه اول گوگل برسانند، از ترفندهایی استفاده میکنند که کاملاً مخالف قوانین گوگل هستند. این ترفندها میتوانند سایت را طی مدت زمان بسیار کوتاهی به جایگاه اول گوگل برسانند.
همانطور که قبلا اشاره شد، فعالیتهای سئو بهصورتکلی، به 3 بخش سئو فنی، سئو On-Page و سئو Off-Page دستهبندی میشود. اگر سئو را مانند یک تیم ورزشی تصور کنید، برای پیروزی همزمان به دفاع خوب، حمله عالی و تشویق طرفداران نیاز دارید. بهترین روش یادگیری سئو چیست؟بهترین روش، خواندن داکیومنت های رسمی گوگل، شرکت در دوره های معتبر سئو و مطالعه مقالات فارسی و انگلیسی درباره سئو است. برای انجام سئو سایت، متخصصان سئو از ابزارهای مختلفی در داخل(برای سایتهای وردپرسی) و خارج سایت استفاده می کنند. سئو هم مانند هر شغل دیگری بازه درآمدی دارد و افراد مختلفی که در آن کار میکنند درآمدهای متفاوتی دارند.
احتمالا برایتان پیش آمده است که هنگام خواندن مطلبی در یک سایت، لینکی را میان کلمات آن مقاله مشاهده کنید که با کلیک روی آن به یک صفحه دیگر هدایت میشوید. کلمه یا عبارتی که لینک روی آن قرار گرفته است اصطلاحا انکر تکست نام دارد و رنگ آن هم با باقی متن متفاوت است. هدف من از ایجاد این وبسایت اشتراک گذاری و آموزش مطالب با ارزش و کمک کننده با شما عزیزان هست. در این پایگاه به طور ویژه در حوزه ی گرافیک ( گرافیک، موشن گرافیک و انیمیشن )،آموزش سئو و همچنین آموزش وردپرس را به مرور به شما آموزش خواهم داد . بدون سئو کردن و گرفتن رتبه در گوگل، وبسایت شما منزوی خواهد شد و هیچوقت بازدیدکنندگان زیادی نخواهد گرفت. باید سایت و محتوا را برای کاربر محیا کنیم، نه ربات موتورهای جست و جو، هدف ما کاربر است، این را فراموش نکنید.
اسپم شامل مواردی مانند لینک به سایتهای خارجی نامرتبط، قرار دادن محتوای نامرتبط، متنهای پنهان متنهای کپی شده بیارزش و... تازگی محتوای گوگل، یا "نتایج تازهتر"، همانطور که از نام آن پیداست، یک تغییر الگوریتم قابل توجه در رتبه بندی بود که بر روی به روز رسانی کافئین، که در ژوئن سال 2010 به پایان رسید، ساخته شد. ایده این الگوریتم این است که گوگل میخواهد تازهترین مطالب را در صدر نتایج جستجو نشان دهد. به این معنی که ممکن است سایتی ناگهان از صفحه چهارم نتایج به جایگاه اول تغییر موقعیت دهد. هدف گوگل از این تغییرات مشاهده رفتار کاربران در مقابل این سایت است.
در حقیقت می توان گفت بهینه سازی سایت هزینه نیست، بلکه نوعی سرمایهگذاری است و مانند اغلب پدیدههای موجود در عالم، هرچه به آن توجه بیشتری کنید، پیشرفت بیشتری خواهد کرد. گوگل میخواهد همیشه مطمئن باشد که کاربران از موتورهای جستجوی دیگری استفاده نمیکنند، بنابراین محتوایی که ارائه میکند باید منحصربهفرد، کاربردی، قابل اعتماد و مفید باشد. بهطورکلی هر چقدر محتوای شما برای اکثر کاربران قابل دسترسیتر و مفیدتر باشد، بهتر است. پس از بازاریابی محتوا، تقویم محتوا و اصول نوشتن محتوایی تاثیرگذار، مفید و قابل اعتماد استفاده کنید. نسخههای سازگار با موبایل در واقع همان صفحات وبسایت هستند با این قابلیت که وقتی در صفحه نمایش گوشی باز میشوند، ظاهر آنها متناسب با ابعاد صفحه نمایش گوشی خواهد شد.
تا هم بتوانند کارهای ساده و اولیهی سئو برای سایت یا وبلاگ خود را مدیریت کنند و هم در صورت علاقه، مسیری برای مطالعه و یادگیری بیشتر سئو پیش روی آنها ترسیم شود. بعد از نصب CMS، باید یک قالب یا پوسته برای وبسایت خود انتخاب کنید. قالبها طراحی ظاهری وبسایت شما را تعیین میکنند و معمولا میتوان آنها را شخصیسازی کرد. اکثر CMSها ابزارها یا افزونههایی برای پشتیبانگیری منظم از وبسایت ارائه میدهند. این ویژگی به شما اطمینان میدهد که حتی در صورت بروز مشکل، اطلاعات شما از بین نخواهد رفت.
به بیان کلی، این ابزاری کلیدی به دارنده سایت کمک میکند تا بخشهای پرخطر سایت خود را شناسایی کند و مشکلات آن را تشخیص دهد. با توجه به اینکه شما اسم سایت یا حوزه فعالیت سایت را مشخص نکردید نمی توان به صورت دقیق به این سوال پاسخ داد. در صورتی که سایت شما از لحاظ فنی، ساختاری و محتوایی به صورت صحیح سئو شده باشد، گوگل سایت شما را در رتبه های بالا قرار خواهد داد. لزوما گرفتن بک لینک و هزینه کردن برای تبلیغات و رپورتاژ منجر به کسب رتبه های بالا نخواهد شد و حتی ممکن هست به پنالتی شدن سایت نیز منجر شود. اگر شما اطمینان کامل دارید که تمام فاکتورهای سئو داخلی و فنی را به صورت صحیح و کامل اجرا کردید، نگران نباشید.
ما مشتاقانه منتظر همکاری با شما هستیم تا با هم به موفقیتهای بزرگتری دست یابیم. پس از مطالعه کتاب شما آشنایی اولیه با مفاهیم را کسب میکنید ولی برای استفاده از آنها بهتر است که برای هرکدام وقت بیشتری گذاشته و مقالات تخصصی یا ویدئوهای آموزشی مرتبط با آن موضوع را بررسی کنید. اما سئو چیزی نیست که بشه براحتی و با حفظ کردن چند تا تعریف اون رو فهمید. اگر دوست دارید وارد این حوزه بشید و یک سئوکار حرفهای بشید باید در پروژههای عملی شرکت کنید، مطالعه کنید، تجربه عملی کسب کنید و هر روز به دانش خودتون اضافه کنید. اما اگه به هر دلیلی تصمیم گرفتید که ساختار URL هاتون رو عوض کنید حتماً URLهای قدیمیتون رو ریدایرکت کنید (Redirect 301) به URL های جدید.
به عنوان مثال اگر ملاک تبدیل مد نظر شما خرید یک بسته آموزشی باشد و از مجموع ۱۰۰ کاربری که وارد وبسایت شما شدهاند ۱۰ نفر از آنها این بسته آموزشی را خریداری کنند، نرخ تبدیل برای شما ۱۰ درصد خواهد بود. اگر در این دوره وبسایت شما بتواند ورودی و ترافیک مناسبی دریافت کند و بانس ریت پایینی داشته باشند امکان دارد که بعد از تمام شدن این دوره افت کمی در رتبه بندی موتورهای جستجو داشته باشد. اما در مقابل اگر وبسایت شما بانس ریت بالا و ترافیک ورودی پایینی داشته باشد با افت رتبه بسیار شدیدی در پایان دوره مواجه میشود. به این معنا که محتواهایی که به تازگی منتشر شدهاند در اول لیست نمایش قرار میگیرند و محتواهای قدیمیتر به ترتیب با توجه به زمان انتشار آنها در لیست نمایش حضور پیدا می کنند. اگر وب سایت شما امتیاز بالاتری در Spam Score به دست بیاورد احتمال این که در نهایت با مجازات گوگل روبرو شود بیشتر است.
همانطور که گفتیم، سئو داخلی به مسائلی مانند محتوا، تگهای HTML و ساختار درست سایت بستگی دارد. سئو خارجی هم در رابطه با بکلینک گرفتن و Social Signal است که راجع به آن هم صحبت کردیم. اما شاخه دیگری از سئو وجود دارد که به سئو تکنیکال معروف است و به مسائل فنی وبسایت ربط دارد. اول اینکه این کلمات باید مرتبط با حیطه کاری شما و موضوع مقالهتان باشند. اما این موتورها که غول آنها گوگل است، چگونه محتوایی که پاسخ سوال را دارد پیدا میکنند؟ این کار در ۳ مرحله انجام میشود. این پارامتر اعتبار یک صفحه از یک سایت را نشان میدهد؛ یعنی به جای این که اعتبار کل یک دامنه در نظر گرفته شود، در PA فقط موضوع اعتبار یک صفحه مطرح است.
از کدهای UTM برای ردیابی کمپینهای بازاریابی استفاده میشود و مخفف عبارت Urchin Tracking Module است. با اضافه کردن این کد به انتهای URL میتوانید اطلاعات بیشتری در مورد آن در ابزارهای آنالیز سایت مانند گوگل آنالتیکس مشاهده کنید. اطلاعاتی چون منبع ترافیکی که به این URL وارد شده، حجم ترافیکی که از هر منبع وارد شده و نام کمپین. به یک دوره فعالیت برنامهریزی شده جهت تبلیغ محصول یا خدمات، کمپین تبلیغاتی میگویند. کمیپین های تبلیغاتی آنلاین شامل مواردی مانند گوگل ادز، تبلیغات ایمیلی، کمپینهایی که در فیسبوک یا سایر شبکههای اجتماعی بر پا میشوند و همچنین تبلیغات کلیکی (PPC) است. تعداد بک لینکهایی که به یک وبسایت وارد میشوند را link popularity میگویند.
در حقیقت موتورهای جستجویی نظیر گوگل به عنوان پلهای ارتباطی محسوب میشوند که وب سایت شما و کاربران را به یکدیگر متصل میکنند. اما با گذشت زمان و با رشد و پیشرفت مداوم فضای اینترنت، موتورهای جستجوی جدیدتری روی کار آمدند که از الگوریتمهای پیچیدهتری برای رتبه بندی وب سایتها استفاده میکردند. اینکه وبسایت شما عملکرد مناسبتری طبق استانداردهای موتورهای جستجوگر داشته باشد و همچنین بازدیدکنندگان و کاربران بیشتری را به خود جذب کند باید از سئو استفاده کند. فاکتورها و معیارهای بسیار زیادی برای سئو یک سایت وجود دارد که کاربران میتوانند از آنها استفاده کنند. این معیارها از کلید واژههای مهم استفاده شده در محتوا و متن گرفته تا لینکهای ورودی و خروجی و ساختار آن و….
این فرد با تحلیل دادهها، تحقیق کلمات کلیدی، ایجاد و بهینهسازی محتوا، و ساخت لینکها به بهبود رتبه وبسایت در نتایج جستجو کمک میکند. سئوکار همچنین باید با جدیدترین الگوریتمها و تغییرات موتورهای جستجو آشنا باشد تا بتواند استراتژیهای موثری ارائه دهد. گوگل نیز به مرور زمان معیارهای تجربه کاربری مطلوب را از طریق فیدبکهای کاربران، تشخیص داده است و آن را از مهمترین عوامل امتیازدهی به سایت ها قرار داده است. برای مثال کافی است که به صفحات نتایج جستجو گوگل (SERP) هنگام تایپ یک عبارت، نگاهی بیندازید. گوگل در همان صفحه پاسخ مطلوب کاربر را به او میدهد و کاربر با خواندن SERP بهترین لینک را انتخاب میکند و وارد سایت میشود. در واقع هدف اصلی گوگل از اصرار بر بهینه سازی یک سایت آن است که کاربران با کمترین کلیک، به آنچه میخواهند، دست یابند.
کمی بررسی شما را متقاعد خواهد ساخت که رعایت اصول سئو و استانداردهای مد نظر موتورهای جستجو، میتواند همزمان با بهبود سئو سایت، رضایت خوانندگان و کاربران شما را نیز افزایش دهد. هدف روش های سئو این است که هنگام جستجوی کاربران در گوگل و سایر موتورهای جستجو، این موتورها رتبهی بهتری را به مقالهها و محتوای یک سایت اختصاص دهند. موتورهای جستجو از طریق لینکهایی که از وبسایتهای دیگر به سایت شما اشاره میکنند و همچنین از طریق نقشه سایت (sitemap) که حاوی لیستی از تمام صفحات وبسایت شما است، به صفحات شما دسترسی پیدا میکنند. این کار دلایل مختلفی اعم از تلاش برای دستکاری موتورهای جستجو، تجربه کاربری نامناسب و عدم توجه به ساختار سایت، از نشانههای یک سایت اسپم است. ضمن اینکه عواملی چون طول مناسب، عدم استفاده از کلمات کلیدی تکراری، خوانایی و تناسب با ساختار سایت در مورد طول URL مهم هستند.
رتبه بالاتر در گوگل برای همه برندها جذاب است مزیت بعدی، اعتمادی است که با مشتریان بالقوه به دست می آورید. کاربران تمایل دارند توصیههایی را که یک موتور جستجو ایجاد میکند بپزیرند، بنابراین داشتن موقعیت بالاتر برای کلمات کلیدی مورد جستجوی کاربر، به نوبه خود، محصول یا خدمات شما را در ذهن کاربر قابل اعتماد میکند. سئوی داخلی به مجموعهای از اقداماتی گفته میشود که در داخل وبسایت شما برای بهبود رتبه در نتایج جستجو انجام میشود. این اقدامات شامل بهینهسازی محتوا، ساختار وبسایت، سرعت بارگذاری و تجربه کاربری خواهد بود. این الگوریتمها به دنبال وبسایتهایی میگردند که بهترین مطابقت را با جستجوی کاربران دارند.
برخی از آنها به محتوای کپی یا تولید شده در هوش مصنوعی روی میآورند تا بتوانند رتبه بگیرند. گرچه این اقدامات در کوتاه مدت ممکن است موثر واقع شوند اما در طولانی مدت، نتیجه معکوس میگذارند و به دریافت اخطار از موتور جستجو میانجامند. بعد از تعیین نهایی کلمات کلیدی اصلی و مشخص کردن اهیمت آنها بر اساس میزان جستجو میتوانید تولید محتوا را آغاز کنید. سپس، الگوریتمها با در نظر گرفتن صدها فاکتور و سیگنال رتبهبندی، صفحات موجود در فهرست نتایج سرپ را تجزیه و تحلیل میکنند تا تعیین کنند که صفحات با چه ترتیبی در نتایج جستجو برای یک کوئری نمایش داده شوند. تفاوت اصلی سئو و گوگل ادز در این است که سئو یک فرآیند بلندمدت است که به زمان و تلاش نیاز دارد، اما نتایج آن پایدار است.
زبان PHP در توسعه اپلیکیشن های موبایلی نیز مورد استفاده قرار میگیرد. HTML یک زبان نشانه گذاری محسوب میشود و مخفف عبارت Hypertext Markup Language میباشد. این زبان موجب میشود تا عکسها و محتوای موجود در فضای اینترنت با شکلهای مختلف و گوناگونی در مرورگر شما قابل مشاهده باشند. بگذارید این سؤال را تنها با یک جمله پاسخ دهیم؛ بسیاری از کسب و کارهای موفق و میلیاردی جهان و ایران تنها با سئو برند سازی شدهاند. با در نظر گرفتن تمام این عوامل هزینه کلمات کلیدی مرتبط ارائه میشود.
اما سئو و بازاریابی محتوا برای تجارت و کسب و کار شما ارزش افزوده پایداری به وجود میآورند که حتی بعد از متوقف شدن آنها نیز به فعالیت خود ادامه میدهند و تا مدتها برایتان سودآور خواهند بود. در کنار سئو داخلی و سئو خارجی، مبحث دیگری با نام سئو تکنیکال هم وجود دارد. بعد از تهیه یک محتوای مفید و مناسب، باید سراغ تگهای HTML بروید تا ساختار سایتتان از همه جهات بهبود پیدا کند. منظور از تگهای HTML مواردی مانند توضیحات متا، عناوین، اسکیماها و زیر تیترها هستند. اگر بخواهیم دقیق و موشکافانه در رابطه با طرز کار موتورهای جستوجو صحبت کنیم، وارد یک مبحث کاملا تخصصی میشویم که شاید حتی ما را از بحث اصلیمان دور کند. اگر با تعریف دامنه آشنا نیستید، خواندن مقاله دامنه چیست کمکتان میکند.
در این مطلب سعی کردیم به سوال سئو چیست بپردازیم و شما را با مفاهیم کلی و جزئی آن آشنا کنیم. بهینهسازی وبسایت براساس مفاهیم SEO از اهمیت بالایی برخوردار است و در دنیای کنونی اصلا نمیتوان آن را کنار گذاشت. بنابراین، اگر هدف شما فعالیت صحیح در دنیای آنلاین است و یک بیزینس تازه تاسیس دارید، مطمئنا باید از قابلیتهای این روش برای افزایش اعتبار برند و درآمد خود استفاده کنید. سئو خارجی شامل مجموعه کارهایی است که بیرون از سایت به منظور بهینهسازی برای موتورهای جستوجو انجام میشوند. یک سری تکنیک هم وجود دارد که به آنها تکنیک سئوی کلاه خاکستری میگویند. همانطور که هیچ چیزی در جهان هستی نه خوب محض هست و نه بد مطلق، اکثر متخصصین سئو هم اعتقاد دارند که باید مواظب باشید که نه از اینور بام بیفتید و نه از آنور بام!
در واقع اگه سایت شما تجربه کاربری خوبی به کاربرها نده، اونها مدت زمان کمتری در سایتتون می مونن. به طور کلی، هرچه مطالب بهتری تولید کنید، رتبه بالاتری به دست میارید. یکی از راههای افزایش بازدید سایت تولید مطالب و محتواهای خوب هستش. زمانیکه با اصول اولیه سئو و مفهوم سئو بیشتر آشنا شدید میتونید کلمات کلیدی کوتاه رو هدف قرار بدین. دسته اول، کلمات کلیدی هستن که کاربرا اونا رو دقیقا برای خرید محصول شما وارد میکنن.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری