آموزش تیونینگ خودرو

تیونینگ خودرو؛ انواع تیونینگ و مزایا و معایب همیار سوشال

این مدل از باز شدن درب، بسیار پیچیده‌تر است و قابل نصب روی هر خودرویی نیست. ستاره| سرویس خودرور – پیشینه‌ی تیونیگ را می‌توان در اواسط قرن بیستم میلادی یعنی حدود نیم قرن قبل جستجو کرد. تیونینگ درب‌های خودرو می‌تواند به خودروی شما ظاهری منحصربه‌فرد و جذاب ببخشد. با این حال، قبل از انجام این کار، باید مطمئن شوید که این کار قانونی است و برای خودروی شما مناسب است. در خودروهای تیونینگ شده سعی می شود تا جنس لوله و مخزن اگزوز از استیل صاف و صیقلی انتخاب شود تا دود و جریان هوای خروجی بتواند بدون اصطکاک و با شتاب زیادی از خودرو خارج شود. کامپیوتر خودرو یا ECU یکی از مهمترین قطعات خودروهای امروزی می باشد که تقریبا تمامی رفتارها و حرکات اتومبیل را کنترل می کند.

برای کلیه خودروهای زیر 10هزارکیلومتر که به کاراکال مراجعه می کنند تا 15درصد تخفیف دائمی اعمال می شود. ریمپ ECU در تمامی نمایندگی های کاراکال تیونینگ با ضمانت نامه کتبی 30 ماهه انجام میگردد. بنابراین همانطور که ملاحظه می کنید خود کمپانی های سازنده برای تیونینگ محصولات خود ، زیر مجموعه های رسمی دارند. علاوه بر زیرمجموعه های رسمی، شرکتهایی هم به عنوان تیونر وجود دارند که تمرکز بر برند خاصی ندارند ولی بصورت رسمی فعالیت دارند که شاید معروفترین نام که برای همه ما ایرانیان شناخته شده است برند منصوری می باشد. در صورتی که تیونینگ به درستی انجام بشه، باعث کاهش عمر موتور نمیشه.

آموزش تیونینگ خودرو، می‌تواند به صورت حضوری یا غیرحضوری انجام شود. هرچه وزن خودرو شما بیشتر باشد در نتیجه قدرت بیشتری برای جابجا کردن آن نیاز است. استفاده از رینگ های آلومینویمی سبک به جای رینگ های آهنی و یا تغییر سیستم ترمز کاسه به دیسکی سوراخ دار و برداشتن لوازم صندوق عقب از مواردی است که برای کاهش وزن خودرو انجام می گردد. یکی از مشاغل پرطرفدار و نوپا در زمینه خودرو تکنسین تیونینگ و ریمپ خودرو است. تیونینگ و ریمپ خودرو سبب ارتقا و بهبود عملکرد و ظاهر خودرو می‌شود. بنابراین با استفاده از این قابلیت می‌توان توان خودرو را تغییر داد و برنامه های نرم افزاری آن را ارتقا داد.

ماشین خوب و کم رانده می شود و سیستم تعلیق فقط در صورت لزوم ارتفاع آن افزایش می یابد. سیستم‌های تعلیق بادی نیز اخیراً در بین تیونرها در آلمان محبوبیت پیدا کرده‌اند - همچنین به این دلیل که بسیاری از اتومبیل‌های دارای ماژول‌های تعلیق بادی مانند روی ابرها رانندگی می‌کنند. سیستم تعلیق هیدرولیک یا هیدروپنوماتیک خودرو را به طور مداوم بالا می برد و دوباره آن را پایین می آورد. این کنترل سطح می تواند مزایایی داشته باشد، نه تنها برای رانندگان اسپرت. با افزایش سرعت رانندگی، سیستم تعلیق می تواند مرکز ثقل خودرو را کاهش دهد.

همچنین ارتفاع سیستم تعلیق آن‌ها از سطح زمین نیز بیشتر است؛ اما افرادی هستند که می‌خواهند علاوه بر کاهش ارتفاع سیستم تعلیق خودروی خود از رینگ و لاستیک‌های بهتر استفاده کنند. به همین خاطر می‌توان رینگ و لاستیک‌های حرفه‌ای و باکیفیت را از برخی شرکت‌ها تهیه کرد. چنین رینگ‌هایی علاوه بر زیبایی زیاد استحکام بالایی نیز دارند و باعث بهبود هندلینگ و سواری خودرو می‌شوند. آموزش غیرحضوری تیونینگ خودرو، معمولاً به صورت آنلاین انجام می‌شود. در این آموزش‌ها، دانشجویان می‌توانند با استفاده از ویدیوهای آموزشی، کتاب‌های آموزشی و منابع آنلاین، اصول اولیه تیونینگ خودرو را بیاموزند.

برخی افراد تیونینگ را به معنای عام و کلی، افزایش توان و قدرت خودرو می‌دانند. تقویت موتور یکی از گام‌های اساسی و اصول اولیه تیونینگ در جهت افزایش قدرت خروجی خودرو است. درروش نخست، توسط یک متخصص، تغییراتی در موتور خودرو اعمال می‌شود که منجر به افزایش محسوس قدرت پیشرانه خواهد شد و در روش دیگر، با تعویض برخی قطعات اصلی، قدرت موتور افزایش پیدا می‌کند. فیلتر هوای اسپرت مجهز به خنک‌کننده، استفاده از شمع‌های اسپرت، نصب سایکلون، نصب هدرز و منیفولد، تغییر چیپ ست ECU، تغییر سیستم اگزوز ازجمله روش‌هایی است که برای تقویت موتور خودرو از آن استفاده می‌شود. تیونینگ به معنی اصلاحات صورت گرفته در یک خودرو به منظور بهینه‌سازی آن خواهد بود.

همین امر در مورد Tuning World Bodensee، دومین پرچمدار صحنه آلمان نیز صدق می کند. این رویداد تیونینگ، از جمله، با یک برنامه حمایتی گسترده و فرصت‌های متنوع برای مشارکت، نامی برای خود دست و پا کرده است. اما این کار را می توان بدون افراد مشهور و در مقیاس کوچکتر نیز انجام داد. این را بسیاری از جلسات تنظیم خود سازماندهی شده در آلمان ثابت می کند. خودروهای تولیدی بر اساس استانداردهای کارخانه‌های خودروسازی تولید می‌شوند. پروسه ساخت و تولید خودرو بر پایه آزمایش‌ها و تحقیقاتی مختلف صورت‌ می‌گیرد و درنهایت بر اساس استاندارهایی خاص، خودرو تولید و روانه بازار می‌شود.

در واقع با تیونینگ یک خودرو به دنبال بهبود طراحی ظاهری، داخلی و فنی آن خواهیم بود. به شرکت‌هایی که کار ارتقای فنی و ظاهری خودروها یا همان تیونینگ را انجام می‌دهند تیونر می‌گویند که از جمله مشهورترین آن‌ها می‌توان به برابوس، منصوری، هنسی، نوویتک، تک آرت و… اشاره کرد. در خودروهای معمولی مسیری خروجی هوا از اگزوز بسیار پیچ در پیچ است تا تا از میزان صدای گاز خروجی جلوگیری شود. اما همین پیچ و خم باعث می شود که هوای خروجی موتور نتواند با شتاب مناسبی خارج شود و گاها برگشت می خورد. معمولاً هر چه خودرو لوکس‌تر باشد، رینگ و لاستیک جذاب‌تر با طراحی بهتری دارد. می‌توانید با تغییر رنگ و یا طرح رینگ و نیز تغییر لاستیک مثلاً استفاده از لاستیک‌های پهن، ظاهر خودروی خود را شیک‌تر و متفاوت‌تر کنید.

قبل از انجام هرگونه تغییری، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. سلسله مراتب انجام تیونینگ مثل چرخ دنده‌ها به هم مرتبط هستند و در نهایت خودرویی با عملکرد بهتری را بوجود می‌آورد. به طور مثال پس از تقویت قدرت موتور و شتاب باید سیستم ترمز نیز ارتقا یابد. مثلا اگر شما موتور خودرو را تا حد امکان ارتقا دهید اما توجهی به تقویت سیستم ترمز نداشته باشید قطعا با خطرات جبران ناپذیری روبرو خواهید شد. خدمات تیونینگ خودرو به معنای ارتقا دادن اکثر قسمت های خودرو از جمله موتور و ظاهر کلی خودرو و دیگر قسمت‌ها میباشد. در واقع تیونینگ خودرو یعنی ارتقا دادن به مشخصات فنی و ظاهری خودرو.

با تیونینگ سیستم ترمز میتونید قدرت ترمز و ایمنی خودرو رو افزایش بدید. پس از خرید شما تصویری را حاوی کد لایسنس دریافت میکنید که ابتدا به وب سایت spotplayer.ir مراجعه کرده و میتوانید برنامه اسپات پلیر مخصوص اندروید یا ایفون یا ویندوز را دانلود و نصب کنید. سپس کافی است کد لایسنس را داخل برنامه اسپات پلیر وارد کنید تا تمامی دوره آموزش تیونینگ برای شما قابل پخش گردد. مجموعه اتو بی رنگ علی مومنی با استفاده از کادری مجرب و کارآزموده، تیمی حرفه‌ای برای خدمات‌رسانی به شما مشتریان گرامی مهیا کرده است. ریشه تیونینگ خودرو را میتوان در اواسط قرن بیست میلادی مشاهده کرد. با این حال، این بدان معنا نیست که قطعه به درستی نصب شده است و در نتیجه احتمالاً ایمنی جاده را به خطر می اندازد.

در این مرحله، باید از مراکز معتبر خرید کرد تا از کیفیت قطعات و تجهیزات اطمینان حاصل شود. پس از برنامه‌ریزی، باید تحقیقات لازم در مورد قطعات و تجهیزات مورد نیاز برای تیونینگ خودرو انجام شود. در این مرحله، باید قطعات و تجهیزات باکیفیت و استاندارد را انتخاب کرد. فیلتر هوای معمولی خودروها خاصیت خنک کنندگی نداشته و از طرف دیگر توان ارائه هوای زیاد به موتور را در زمان نیاز ندارند. در ادامه با ما همراه باشید تا این راهکارها را آموزش داده و روش های خاصی را برای تیونینگ ساده خودرو به این روش، ارائه کنیم. اما در خودروهای امروزی، دود مسیر نسبتا طولانی و پر پیج و خمی را طی می‌کند که صدا به نحوی در آن خفه می‌شود اما اگر این پیچ و خم بیش از حد باشد ممکن است موجب برگشت دود به داخل و موجب خفه شدن موتور و کاهش قدرت موتور شود.

از جمله تغیرات مربوط به چراغ‌های خودرو می‌توان به دودی کردن چراغ‌ها، استفاده از لامپ‌های زنونی و چراغ‌هایی با طراحی‌های متفاوت از نوع فابریک اشاره کرد. قطعا هر راننده و سرنشینی دوست دارد که در فصل‌های گرم تر، از هوای آزاد بر روی سقف خود استفاده کند و داشتن سان روف برای راننده‌های امروزی یکی از مهم ترین آپشن‌ها برای یک خودرو می‌باشد. افرادی که تجربه قبلی در زمینه مکانیک خودرو دارند و به دنبال ارتقاء دانش و مهارت خود در زمینه تیونینگ هستند. افرادی که علاقه شدیدی به خودروها و سیستم های مکانیکی دارند و خواهان درک عمیق تر و تخصصی تر در زمینه تیونینگ هستند. در تیونینگ خودرو ممکنه اشتباهاتی رخ بده که باعث آسیب به خودرو و یا حتی خطر جانی بشه.

به صورتی که پس از پایان کار تیونرها، ما با یک ماشین جدید هم از نظر ظاهر و هم قدرت موتور روبرو خواهیم شد. تیونینگ خودرو  از جمله خدماتی اصلی است که در مجموعه هنرکده علی مومنی با بیش از 15 سال سابقه حرفه‌ای در زمینه خودروهای خارجی به شما مشتریان گرامی ارائه می‌گردد. همان‌طور که اشاره شد برای تیون کردن یک خودرو می‌توان بخش‌های متنوعی را در نظر گرفت. اگر هدف شما فقط ارتقای ظاهری خودرو باشد می‌توانید با مراجعه به مراکز معتبر و کاربرد قطعات و لوازمی همچون رینگ و لاستیک، سپرهای جلو و عقب، رکاب‌های متفاوت، دیفیوزر و بال عقب، سر اگزوز و… را انتخاب نمایید. برای ارتقای بخش فنی نیز می‌بایست مواردی همچون برنامه‌ریزی دوباره ECU با همان ریمپ کردن، استفاده از سر سیلندر و پیستون‌های کاراتر و… در نظر بگیرید.

به دلیل حساسیت امر و نیاز به صرف کردن وقت برای آموزش صحیح به هنرجویان این رشته فنی، کلاس های دوره تیونینگ خودرو به صورت نیمه خصوصی و با جمعیت بسیار کم برگزار می شود تا از کیفیت بالای سطح آموزش اطمینان داشته باشیم. این لوازم و تجهیزات به صورت گسترده‌ای برای تغییر ظاهر و عملکرد خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند به صورت فردی یا گروهی نصب شوند، وابسته به تفاوت‌های خودرو و نیازهای مالک. به طور کلی، هزینه تیونینگ از چند صد هزار تومان تا چند ده میلیون تومان متغیر است. برای یک تیونینگ ساده و ظاهری، ممکن است چند صد هزار تومان هزینه کنید. اما برای یک تیونینگ کامل و فنی، هزینه‌ها می‌تواند به چند ده میلیون تومان نیز برسد.

تغییر و تحولاتی که عمده دلیل اصلی وجود آنها این است که خودروی مورد نظر بتواند قدرت و توان اضافه خود که در نتیجه تیونینگ موتور به وجود آمده است را به درستی مصرف کند و به این وسیله از اتلاف انرژی جلوگیری به عمل آید. تیونرهای حرفه‌ای می‌توانند درب‌های جدید با طراحی متفاوتی را برای درب‌ها در نظر بگیرند. اگر هدف از تیونینگ خودرو بهبود عملکرد آن باشد احتمالاً از متریال سبک‌وزنی برای درب‌ها استفاده خواهد شد. گاهی اوقات نیز تیونرها مکانیسم ساده باز شدن درب را تغییر می‌دهند و مثلاً آن را تبدیل به درب پروانه‌ای یا حتی گالوینگ می‌کنند. تیونینگ ارتفاع خودرو بخشهای مختلفی دارد که می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر ظاهر و عملکرد خودرو داشته باشد.

تیونینگ خودرو به مجموعه‌ای از تغییرات و اصلاحاتی گفته می‌شود که بر روی خودرو اعمال می‌شود تا بهبود عملکرد، ظاهر، استایل، و یا ویژگی‌های خاص آن داده شود. انواع تیونینگ خودرو متنوع هستند و به طبقه‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که موارد زیر را در بر خواهند گرفت. این اصلاحات معمولاً برای بهبود ظاهر خودرو، افزایش کیفیت و سلامت عملکرد پنجره‌ها، و یا تطبیق آن‌ها با استایل خودرو و سلیقه صاحبان انجام می‌شود. همچنین، بعضی از تغییرات ممکن است به عنوان بخشی از فعالیت‌های تیونینگ به منظور بهبود کلی ظاهر و کارایی خودرو انجام شود. تیونینگ ECU می‌تواند به بهبود عملکرد خودرو کمک کند، اما باید با دقت و توسط افراد متخصص انجام شود. قبل از تصمیم‌گیری برای تیونینگ ECU، باید مزایا و معایب آن را به دقت بررسی کرده و با یک تیونر متخصص مشورت کنید.

هدفی که معمولا با انجام کارهای مختلفی نظیر طراحی صندلی‌های مخصوص مسابقه، قرار دادن فرمان اسپورت، تغییر رنگ صفحه کیلومتر شمار و جذاب‌تر جلوه دادن آن امکان پذیر خواهد بود. من علی مومنی مدیر مجموعه هنرکده علی مومنی به شما خوش‌آمدگویی عرض می‌کنم.امیدوارم که هیچ وقت نیازمند به من و تمامی همکارانم در صنف تعمیرات بدنه خودرو نباشید. اما اگر روزی نیازمند شدید، این اطمینان خاطر را به شما می‌دهم که هیچ نگرانی بابت خودروی خود نداشته باشید. خدا را شاکرم که در این 15 سال فعالیت حرفه‌ای خود توانسته‌ایم در راستای شعار خود “مثل روز اول” خدمت‌رسانی کنیم. تیونینگ و تعویض سپرها معمولاً جهت بهبود ظاهر خودرو و ایجاد تفاوت با خودروهای دیگر، به ویژه در جوامع تیونینگ، انجام می‌شود. همچنین، این اصلاحات می‌توانند به تناسب و هماهنگی با سبک و استایل کلی خودرو کمک کنند و به صاحب خودرو امکان انتخاب گزینه‌های مختلف را بدهند.

این به این دلیل است که مقررات ترافیک جاده ای ممکن است ایجاب کند که تجهیزات خاصی روی وسیله نقلیه فقط در یک طرح رسمی تایید شده استفاده شود. این معمولاً مربوط به قطعات مرتبط با ایمنی مانند لاستیک ها، ترمزها، موتور و سیستم اگزوز است. سیستم تعلیق، راحتی، ایمنی و دینامیک سواری را تعیین می کند - به ویژه در هنگام دست انداز جاده و پیچ ها. در خودروهای تیونینگ شده، قطعات لاستیکی به فلز بین اجزای سیستم تعلیق منفرد - پایه‌های تعلیق - اغلب ضعیف‌ترین حلقه در بین تمام اجزا هستند. این به این دلیل است که آنها برای راحتی در کارخانه طراحی شده اند و به دلیل استرس بیشتر سریعتر از حد مطلوب فرسوده می شوند. از نظر فنی پیچیده ترین و همچنین بهترین راه برای پایین آوردن خودرو، استفاده از سیستم تعلیق کویل اور است که به عنوان تعلیق پیچی نیز شناخته می شود.

پس برای حفظ جان سرنشین خودرو و ایمنی بیشتر، این کار توسط مهندسان متخصص پیگیری شد. Trackday یک رویداد رانندگی رایگان در مسیری است که به همین منظور تعطیل شده است. این می تواند یک پیست مسابقه ای مانند نوربرگ رینگ یا یک آسفالت فرودگاه تبدیل شده باشد. در هر صورت، ترافیک عمومی دور نگه داشته می شود و برای یک بار هم که شده مقررات ترافیک جاده ای نقشی کم یا اصلاً ایفا نمی کند. همه روزهای پیست به ابزار پیست نیاز ندارند، یعنی خودرویی که مخصوص این کار تنظیم شده است.

این خودرو که از سال 82 در بازار ایران قابل دسترسی بود، موجب ایجاد موج بزرگی در بحث تقویت و تجهیز ظاهری و صوتی و موتوری گشت. در اینجا شاید بد نباشد اشاره ای داشته باشیم که در آن روزگار 206 یکی از خودروهای به روز کمپانی پژو محسوب می شد که کم کم با 207 در حال جایگزینی بود. هر کدام از این انواع تیونینگ ممکن است به تناسب و سلیقه‌ی خودرو صاحب آن اعمال شود، با هدف بهبود کارایی، ظاهر و استایل خودرو. انجام تیونینگ با احتیاط و با رعایت قوانین و مقررات محلی مربوطه بسیار مهم است تا از ایمنی و عملکرد خودرو اطمینان حاصل شود. بعد از اینکه اصول اولیه آموزش تیونینگ خودرو رو یاد گرفتید، میتونید به سراغ نکات پیشرفته‌تر برید.

اما همین پیچ و خم زیاد باعث می شود تا هوای خروجی از موتور نتواند با شتاب مناسب از اگزوز خارج شود و در برخی مواقع حتی برگشت به خود موتور. فیلتر هوای اسپرت با سیستم خنک کننده این امکان را می دهد تا تمام نیاز موتور به هوا رفع گردد و در هنگام فشردن پدال گاز، هوای خنک سریعا به موتور انتقال یابد تا خودرو کم نیاورد. یکی دیگر از موارد مهم در کاهش وزن خودرو می‌توان به تعویض صندلی‌ها اشاره کرد. تیره شدن شیشه‌های خودرو، فارغ از اینکه رنگ بدنه ماشی چه رنگی باشد، جلوه زیبایی به ظاهر خودرو می‌دهد که نسبت به تغییر عظیمی که در ظاهر خودرو به وجود می‌آورد بسیار ارزان تر از سایر تیونیگ‌های دیگر به حساب می‌آید. البته تا حدی از طیف رنگی، دودی کردن شیشه‌ها مجاز و حتی مفید است که از ورود اشعه‌های مضر خورشید به داخل کابین می‌تواند جلوگیری کند.

بهینه‌سازی‌ و تقویت مجموعه‌ی تعلیق و ترمز خودرو، در کنار افزایش قدرت خودرو امری کاملاً لازم و ضروری است. در ابتدا باید بدانید که تیونینگ خودرو چیست؟ تیونینگ ماشین به معنی تنظیم کردن و یک جورایی ارتقا دادن است. وقتی شما خودروی خود را تیون می‌کنید یعنی با ایجاد یک سری تغییرات در خودرو، آن را ارتقا و تغییر می‌دهید. این تغییرات می‌تواند، فقط تغییرات در ظاهر خودرو و یا تغییرات در بخش فنی آن باشد. همچنین می‌توانید هر دو بخش را تیون کرده و خودروی جدیدی از آب در بیاورید. تیونینگ در لغت به معنی تنظیم کردن است اما در صنعت خودرو معنی دیگری دارد.

اما اگر علاوه بر مسابقات قصد استفاده از خودروی خود را در شرایط معمولی و در شهر نیز دارید، پیشنهاد می کنیم به جای حذف آن، از یک کاتالیست جدید و تمیز استفاده کنید تا بتواند با قدرت بیشتری هوا را به بیرون منتقل کند. علاوه بر این، مخزن اگزوز نیز نقش موثری در خارج کردن هوای موتور به بیرون دارد. این قطعه طوری برنامه ریزی شده است تا همواره خودرو را در شرایط معمول خود نگاه دارد. اگر قصد دارید تا خودروی خود را در بهترین شکل ممکن تیونینگ کنید، حتما باید این چیپ را با یک نمونه اسپرت آن تعویض کنید. این هوای ورودی به موتور قبل از وارد شدن به محفظه احتراق از فیلتر هوای خودرو گذشته تا بدون آلودگی و گرد و غبار، وارد موتور خودرو شود. برای درک بهتر این موضوع احتمالا حتما موتورهای تولید برق و یا موتورهای چاه آب در باغات و کشاورزان را دیده اید.

تیونرها تمرکز خاصی روی سپرها دارند و معمولاً از سپرهایی با ورودی‌های هوای بزرگ‌تر در جلو و دیفیوزرها و خروجی‌های اگزوز گیراتر در عقب استفاده می‌کنند. تیونرهای کاربلد نیز از فیبر کربن برای کاهش وزن سپرها و همچنین افزایش استحکام آن‌ها سود می‌برند. طراحی زیبای سپرها نقش زیادی در بهبود طراحی یک خودروی تیون شده خواهد داشت. گاهی اوقات مالک خودرویی دوست دارد سقف فلزی خودرو را با نمونه‌ای قابل باز شدن تعویض نماید. برخی شرکت‌های تیونینگ توانایی انجام چنین کاری را دارند و می‌توانند سقف استاندارد را جدا نموده و نمونه‌ای تاشو و بازشونده را نصب کنند.

تیونینگ الکترونیکی یا ECU Tuning به فرایند تغییر نرم‌افزار واحد کنترل الکترونیکی موتور (ECU) خودرو گفته می‌شود. ECU مغز متفکر خودرو است و تمامی عملکردهای موتور از جمله میزان سوخت تزریقی، زمان جرقه‌زنی، فشار توربو و ... با تغییر نرم‌افزار ECU می‌توان عملکرد موتور را بهینه کرده و به نتایج دلخواه رسید. برای تیونینگ خودرو می توان از کارگاه های تیونینگ قراردادی، مستقل یا تخصصی استفاده کرد. در کارگاه‌های تیونینگ خودرو که در برندهای خاص تخصص دارند، انتخاب گسترده‌تری و تخصص بیشتری خواهید یافت.

اما هستند افرادی که واقعاً عاشق رانندگی و ماشین هستند و دوست دارند که خودرویشان خاص و در مقایسه با اتومبیل‌های هم رده خود، شاخص باشد. این افراد با سپردن خودروی خود به افراد کاردان و متخصص، درخواست تیونینگ ماشین خود را می‌دهند و ریش و قیچی را به دست آن‌ها می‌سپارند. اما تیونینگ در چه بخش‌هایی می‌تواند صورت بگیرد؟ گاهی ماشینی که تیون می‌شود آنقدر با ماشین اصلی تفاوت دارد که بعضاً قابل شناسایی نیست. همان‌طور که گفتیم تیونینگ هم در ظاهر و هم در مشخصات فنی می‌تواند صورت بگیرد. در ادامه ابتدا به تیونینگ ظاهری خودرو و به دنبال آن به تیونیگ فنی خودرو می‌پردازیم. بنابراین انجام این کارها نیازمند افراد متخصص در این حوزه دارد و تیونینگ کاران با توجه به نیاز امروز بازار به افراد با دانش و متخصص در این رشته از درآمد خوبی برخوردار است.

بررسی اقدامات ساختمانی روی خودرو توسط کارشناسان می تواند از این امر جلوگیری کند. اما چگونه می توان تایید را دریافت کرد؟ گواهی قطعات یا گواهی ABE (مجوز عملیات عمومی) در آلمان می تواند در اینجا به شما کمک کند. نمی‌توان این مسئله را انکار کرد که داشتن سانروف و یا سقف‌های کانورتیبل بسیار جذاب هستند. در صورتی که خودروی شما سانروف ندارد، می‌توانید آن را به دست افراد خبره بسپارید تا آپشن را برای شما اضافه کنند. البته گاهی برخی افراد به دلیل ضربه خوردن سقف و مشکلات این‌چنینی اقدام به این کار می‌کنند.

یک متخصص تیونینگ خودرو باید بتواند با استفاده از اعمال تغییرات بر سنسورهای بخش تخلیه دود خودرو تغییراتی را نیز از این نظر برای افزایش قدرت موتور اتومبیل به وجود بیاورد. آموزش تیونینگ خودرو در آموزشگاه تهران پایتخت مهارت شما را در این زمینه بالا خواهد برد و می‌توانید در آینده صاحب شغلی پر درآمد شوید. تیونینگ شیشه‌های خودرو معمولاً به منظور بهبود استایل و ظاهر خودرو، افزایش ایمنی و راحتی سفر، و یا بهبود ویژگی‌های عملکردی شیشه‌ها انجام می‌شود. این تغییرات بسته به نیاز و سلیقه صاحب خودرو می‌تواند متنوع باشد و به صورت کلی بر ظاهر و کارایی خودرو تأثیرگذار باشد. تیونینگ تایرها و رینگ‌ها علاوه بر بهبود ظاهر و استایل خودرو، می‌تواند به بهبود عملکرد و کارایی خودرو نیز کمک کند، به خصوص در مواردی که انتخاب تایر و رینگ مناسبی با استحکام و کیفیت بالا صورت گیرد.

معمولا لاستیک‌های پهن برای خودروهای غیر جاده‌ای مناسب است، خودروهایی که بیشتر در کوه و بیابان و طبیعت گردی استفاده می‌شوند. ممکن است تمامی تغیرات تیون خودرو در جهت نشان دادن ظاهری قدرتمند در خودرو باشد، قطعا در این حالت، یک سپر ظریف و کوچک نمی تواند این قدرت را القا کند و می‌بایست از سپری با خطوط ناملایم و حجیم تر استفاده کرد. همانطور که همه ما دیده ایم، خودروهای حرفه‌ای به شیوه‌ای غیر معمول از خودروهای موجود، به صورت بال پرنده باز و بسته می‌شوند. و برای ایجاد چنین حسی اقدام به تغیر زاویه باز و بسته شدن درب‌های خودروی خود می‌کنند. لطفاً به یاد داشته باشید که هرگونه تغییری که در خودرو اعمال شود نیاز به دقت و دانش فنی دارد. علاقمندان به آموزش ریمپ می توانند لینک دوره ریمپ تخصصی کاراکال تیونینگ را مشاهده کنند.

این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. پس از نصب و تنظیم قطعات، باید خودرو تست شود تا عملکرد آن بررسی شود. در این مرحله، ممکن است نیاز باشد که تنظیمات قطعات مجدداً انجام شود تا عملکرد خودرو بهینه شود. خودروهایی که با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند برای تکمیل فرایند عملیات احتراق در داخل موتور احتیاج به قطعه‌ای دارند که با ایجاد جرقه این کار را انجام دهد؛ این وظیفه به شمع (به انگلیسی Sparking Plug) محول شده است. یکی از مهمترین عناصری که در جریان احتراق موتور حضور دارد، اکسیژن است که مستقیما از هوای بیرون به درون موتور خودرو وارد می شود. لاستیک‌های پهن، سطح اصطکاکی بیشتری با با جاده ایجاد می‌کند و موجب کاهش سرعت خودرو و افزایش سوخت شود.

بنابراین پس از تقویت موتور و افزایش توان خروجی اتومبیل خود حتما باید ترمزهای خودرو را هم ارتقا دهید. چراغ‌ها سهم زیادی در جذابیت ظاهری خودرو دارند و تغییرات این بخش، عموماً شامل استفاده از زنون، دودی کردن چراغ‌ها و تعویض کاسه‌چراغ‌ها می‌شود. ایجاد دستی سانروف و تغییر رنگ سقف خودرو یا حتی حذف سقف خودرو و تبدیل آن به یک خودروی کروک، از جمله تغییرات این بخش است. این بخش شامل تغییر در زاویه باز شدن درب‌های خودرو می‌شود، به صورتی که درب‌های خودرو به شکلی غیرمعمول و متفاوت ازآنچه استاندارد عمومی خودرو‌ها است باز و بسته شود که از جمله آن‌ها می‌توان به درهای خفاشی و پروانه‌ای اشاره کرد. در مورد خاستگاه و پیدایش اولین نشانه‌های تیونینگ اختلاف‌نظر بسیاری وجود دارد و در مورد این‌که Car Tuning از ژاپن، آلمان یا امریکا به دنیا معرفی شده است یا خیر، اطلاعات موثقی در دسترس نیست. مهندس آلمانی، گوتلیب دایملر اولین کسی بود که در سال 1885 مکش اجباری یا forced-induction را در موتور احتراق داخلی اعمال کرد؛ مکش اجباری که با رساندن هوای فشرده‌شده، به ورودی موتور درون‌سوز، توان و راندمان آن را افزایش می‌‌داد.

برای قطعات دارای گواهی قطعات، در برخی از کشورها لازم است که بازرسی نصب توسط یک نهاد معتبر مانند DEKRA، GTÜ یا TÜV در آلمان انجام شود. در صورت مثبت بودن تست می توانید گواهی بازرسی اصلاح را به اداره ثبت مسئول ببرید. اما مهم نیست که ظاهر یک رینگ چقدر چشمگیر است، متأسفانه هر چیزی که خوشایند است مجاز نیست. برای مثال، عناصر یا اجزای بسیار درخشان که از کناره بیرون زده اند، ممنوع است. زیرا سایز رینگ و سایز لاستیک باید با مشخصات مندرج در گواهی ثبت مطابقت داشته باشد. سایز رینگ و لاستیک دیگری که ممکن است اجازه رانندگی داشته باشید را می توانید در سند CoC (گواهی انطباق) وسیله نقلیه خود بیابید.

رنگ رینگ خودرو در صورتی که درست انتخاب شود می‌تواند زیبایی بسیار زیادی به جلوه ظاهری خودروی شما ببخشد. از مرسوم ترین و اولین اقدامات برای تیونینگ خودرو، روی آوردن به تعویض لاستیک و رینگ‌ها را می‌توان مثال زد. همانطور که یک تغییر رنگ در چشم عادی توسط یک لنز، می‌تواند کل چهره را تغییر دهد، تغیر در نوع نور و دودی یا شفاف بودن چراغ‌های جلو خودرو می‌تواند تفاوت فاحشی بین خودرو تیون شده با نوع معمول خود باشد. تیونینگ خودرو در واقع تغییر و یا تعویض بخشی از قسمت‌های خودرو به منظور زیباتر کردن و بهتر کردن خودرو می‌باشد و بعضی از افراد از اصطلاح اسپرت کردن خودرو نیز استفاده می‌کنند. امکان پرداخت شهریه اقساطی تنها برای دوره هایی که بیش از 4 هفته طول خواهند کشید وجود دارد. از این رو بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه پرداخت هزینه آموزش تیونینگ خودرو با ما تماس بگیرید.

به‌طورکلی تیونینگ خودرو، بخش‌های تیونینگ ظاهری، آیرودینامیک و فنی خودرو‌ را شامل می‌شود. این سبک خودرویی با ظاهر کاملاً استاندارد اما پیشرانه‌‌ای تادندان‌مسلح را به نمایش می‌گذارد. در بازار کشور ما نیز به دلیل محدودیت‌های فراوان و قوانین دست‌وپا گیر متعددی که همگی مخالفت فراوانی با اعمال تغییرات ظاهری دارند، بسیار از افراد ترجیح می‌دهند تا اتومبیل خود را تنها از لحاظ فنی تقویت یا درواقع تیونینگ کنند. سبک اروپایی تیونینگ با چرخ‌های نسبتا کوچک، بدنه تک‌رنگ و کاهش زیاد ارتفاع خودرو شناخته می‌شود. در نمای بیرونی با حذف تمامی زه‌های بدنه خودرو، روی بیشتر دیده شدن خطوط عضلانی خودرو تأکید می‌شود.

این شامل، به عنوان مثال، رنگ آمیزی جزئی، بسته بندی با فویل یا رنگ آمیزی شیشه جلو می باشد. اما وقتی صحبت از تنظیم موتور یا تغییرات در سیستم تعلیق و بدنه می شود، به دانش تخصصی نیاز دارید. اگر دانش لازم را دارید اما تجهیزات ندارید، می توانید مهارت های خود را در یک کارگاه استخدامی نشان دهید. هنگامی که قطعات مربوط به ایمنی در حال تنظیم هستند - به عنوان مثال، تغییرات در سیستم تعلیق، این نیز اعمال می شود. بسیاری از کارگاه های تیونینگ تخصص خود را مستقیماً از قطعه ساز یا خودروساز دریافت می کنند. کارشناسان کارگاه خوشحال هستند که از این مزیت دانش انحصاری استفاده کنند.

مشخصه این سبک، چرخ‌های سفارشی که از گلگیر‌ها بیرون زده است، تزئینات عمودی فولاد ضدزنگ روی صندوق‌عقب معروف به سگک‌های تسمه‌ای، رنگ متالیک به اصلاح آب‌نباتی و سیستم صوتی گوش‌خراش با موزیک هیپ‌هاپ است. اگر می‌خواهید در خصوص مالیات خودروهای لاکچری اطلاعاتی کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله مالیات خودرو میلیاردی را مطالعه نمایید. هدف من و تمامی اعضای تیمم بر این هست تا در سریع‌ترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت ، ماشین‌ تان را مثل روز اول تحویل دهیم. شمع‌های پلاتینیومی به دلیل اینکه جنس الکترود آنها از آلیاژ پلاتینیوم است ضمن اینکه عمر بالایی دارند می‌توانند تا ۲۵۰۰ درجه سانتیگراد حرارت را تحمل کرده و تا ۱۰۰ هزار کیلومتر عمر مفید داشته باشند. این انرژی سپس توسط قطعات دیگر مکانیکی باعث به حرکت درآمدن خودرو می‌شود.

برخی تیونرهای حرفه‌ای نیز بجای سقف فلزی خودرو از نمونه‌ای از جنس مواد سبک‌تر همچون فیبر کربن استفاده می‌کنند تا عملکرد کلی خودرو با کاهش وزن بهبود یابد. یکی از مهم ترین عناصر در جریان احتراق موتور اکسيژن است که مستقیما از هوای بیرون کشیده شده و وارد موتور می شود. این هوای ورودی از فیلتر هوا می گذرد و سپس وارد جریان موتور خودرو می گردد. در خودروها از فیلتر هوای معمولی استفاده می شود که خاصیت خنک کنندگی ندارد. برای تیونینگ موتور خودرو می توانید فیلتر هوای اسپرت با سیستم خنک کننده استفاده کنید تا تمام نیاز موتور به هوا رفع گردد.

شاید شنیده باشید که طرف ماشینش را اسپرت کرده یا فلان قطعه را ارتقا داده، به این اعمال در اصطلاح تیونینگ میگوییم. به طور کلی تیونینگ خودرو به معنای تغییر و بهبود عملکرد یا ظاهر خودرو است. این تغییرات ممکن است شامل افزایش قدرت موتور، بهبود دینامیک رانندگی، تغییر در ظاهر خودرو، نصب تجهیزات الکترونیکی یا هر تغییر دیگری باشد که به بهبود عملکرد یا ظاهر خودرو کمک کند. مجموعه هنرکده علی مومنی (اتو بی رنگ) علی مومنی با بیش از 15 سال سابقه حرفه‌ای در زمینه صافکاری pdr ماشین های خارجی آماده خدمت رسانی به شما مشتریان گرامی می‌باشد. تیونینگ خودرو شامل ارتقا قدرت موتور با تغییر قطعات، افزایش عملکرد ترمزها و… میباشد. در واقع با تعویض قطعات خودرو با قطعات بهتر و پیشرفته‌تر تغییرات چشمگیری درشکل ظاهری و عملکرد فنی خودرو ایجاد میشود.

سال گذشته، قانونی در اروپا به تصویب رسید که بر طبق آن، باید صدای اگزوز خودرو‌ها در اروپا کاهش پیدا می‌کرد. به‌موجب این قانون، صدای اگزوز خودروهای‌ مدل‌های اسپرت هنگام عبور از مسیرهای عادی و غیر مسابقه نباید تفاوتی با مدل‌های معمولی داشته باشد. فرهنگ تیونینگ ژاپنی قدمت زیادی دارد و در میان علاقه‌مندان تیونینگ خودرو بسیار مشهور است. سبک ژاپنی تابع هیچ قاعده و قانونی نیست و تنها به دنبال ایجاد خودرویی خاص به‌عنوان خروجی کار است. پایه و اساس تیونینگ در ژاپن بر مبنای خودروهای مسابقه‌ای مخصوصا مسابقات دریفت شکل‌گرفته است؛ علاوه‌بر این بازار متنوع قطعات افترمارکت در ژاپن، باعث شده تا این کشور به بهشت تیونرها تبدیل کرده شود. در این میان البته وجود تغییرات دیگری نیز در خودرو لازم و واجب خواهد بود.

در واقع تمامی قطعات ضروری و غیرضروری از روی خودروها باز می‌شدند و سپس پیشرانه‌ای جدید یا ارتقا یافته روی خودرو نصب می‌شد. یکی دیگر از تغیرات مهم و کاربردی در تغیر چهره خودرو، تعویض سپرها می‌باشد. سپرهای عقب و جلو می‌تواند متناسب با همان حجم و فضا به حالت‌های متفاوتی تغیر پیدا کند که این نوع تغیر بستگی به تغییرات قبلی در تیونینگ خودروی شما دارد. یا آنکه خودروهایی را دیده‌اید که ظاهرشان به طرزی عجیب، متفاوت و اسپرت ارتقا پیدا کرده و سرعت و شتاب بالاتری پیدا کرده اند؟! این مقاله جذاب برای آشنایی شما با تیونینگ ماشین می‌باشد.تا پایان با فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی ماشین نو همراه باشید.

این عناصر همراه با یک به اصطلاح کراس اوور، صدایی غنی را با وجود سر و صدای معمول رانندگی تضمین می کنند. چسبندگی ضعیف لاستیک، یعنی چسبندگی ناکافی در جاده، می تواند عواقب کشنده ای داشته باشد. علاوه بر این، به عنوان یک قاعده، تمام لاستیک های روی خودرو باید یک اندازه باشند. وقتی صحبت از طراحی لاستیک به میان می آید، نوارهای لاستیک خود چسب بر ظاهر رینگ تاکید می کنند. نام سازنده لاستیک همیشه نباید روی لاستیک باشد - نام راننده یا باشگاه تیونینگ نیز محبوب است.

برای خروج بهتر دود اگزوز از هدرز استفاده می شود که بخاطر جنس و صیقلی بودن آن امکان این را دارد که با شتاب بیشتری دود و الایندگی موتور را به بیرون از اگزوز انتقال بدهد. هر چه وزن یک خودرو از مقدار استاندارد آن بیشتر شود، در نتیجه قدرت بیشتری برای حرکت دادن آن نیاز است. سلام بله دوره تیونینگ در اموزشگاه دارالفنون بعد از اتمام دروه به شما یک مدرک بین المللی داده میشه که تشریف ببرید دارالترجمه و میتونید ترجمش کنید و مهر قوه قضاییه و وزارت کشور روی این مدرک خورده میشه. افرادی که به دنیای اتومبیل رانی علاقه دارند و می خواهند عملکرد اتومبیل خود را بهبود بخشند. گفتنی است برپایی نمایشگاههای نامنظم تیونینگ در آن زمان و نفوذ اینترنت و ایجاد کلاس 206 در مسابقات اتوموبیلرانی در شناخته شدن این حوزه پر سود بی تاثیر نبوده است. بله برای افرادی که مکانیک هستند 100 درصد توصیه میگردد که از این پکیج استفاده نمایند چراکه تمامی نکات را به صورت کامل درک مینمایند و قدرت یادگیری بیشتری در این زمینه خواهند داشت.

بسیاری از افراد، زیبایی ظاهری خودروی خود را در کاهش ارتفاع خودروی خود می‌بینند اما این کار می‌تواند به جلوبندی و فرمان پذیری راحت خودرو آسیب وارد کند. در واقع خودرویی که به درستی به واسطه ریمپنیگ در فرایند تیونینگ خودرو دچار تغییرات شود، می تواند شتابی بیشتر از خودروهای هم رده خود داشته باشد. قبل از شرکت در دوره آموزشی تیونینگ خودرو، بهتر است شرکت کننده دانش و تجربه اولیه مکانیکی و الکترونیکی و تمایل به یادگیری و پیشرفت در این زمینه را داشته باشد. اگر موتور خودروی شما توان زیادی داشته باشد اما در سیستم تعلیق تغییری ایجاد نشود، خودرو در سر پیچ ها دچار کم فرمانی (Under Steer) یا اور استیر (Over Steer) می گردد. اندر استیر یا کم فرمانی یعنی شما سر پیچ فرمان را چرخانده اید اما خودرو در مسیر قبلی خودش حرکت می کند! و بیش فرمانی یعنی عقب خودرو اصطلاحا از کنترل خارج شود یا دَر برود.

در عمل تیون کردن فیلتر هوا، ما از فیلتری با خاصیت ویژه‌ای که فیلترهای هوای معمولی ندارند استفاده می‌کنیم. یکی دیگر از شیوه‌های مرسوم در تیون کردن سقف خودرو، مربوط به تغییر رنگ سقف توسط بر چسب‌های ویژه می‌باشد. که این مورد به صورت برچسب سیاه معمولا و بیشتر بر روی خودروهای سفید انجام می‌گیرد. بسیاری از خودروهای حرفه‌ای خود به صورت پیش فرض، این تغییر و دوگانگی رنگ را بر روی ظاهر خود دارند. اگر خودروی شما دارای تغییراتی در حد استیج 2 (اضافه شدن سیستم های پرخوران مانند توربوشارژ و سوپرشارژ می باشد.) که ایسیو فابریک آن را ساپورت نمی کند، می بایست اقدام به نصب ایسیو اجاستبل نمایید. اما اگر تغییرات به افزایش تراکم ، میل افترمارکت و کیت مکش و سیستم تخلیه محدود می گردد، با همان ایسیو کارخانه ای شما می توانید با یک ریمپ وایدبند (ریمپ استیج یک) نتیجه قابل توجهی دریافت کنید.

در واقع اگر تنها یکی از تغییرات صورت گرفته در خودرو با تغییرات و اصلاحات اعمال شده در سایر بخش‌های آن هم خوانی و هماهنگی کامل نداشته باشد، ممکن است مشکلاتی برای خودرو یا راننده‌ی آن به وجود بیاید. البته ماهیت تعدادی از این تغییرات فقط به دگرگون کردن مشخصات ظاهری خودرو و اسپورت جلوه دادن شکل ظاهری آن محدود نمی‌شود. در واقع برخی از این تغییرات علاوه بر بهبود جنبه‌های ظاهری خودرو، بهبود در جنبه‌های کیفی و مواردی نظیر افزایش هندلینگ، افزایش سرعت، کاهش وزن یا بهبود آیرودینامیک بدنه‌ی خودرو را نیز با خود به همراه می‌آورد. در واقع هر چقدر کمک‎ فنرهای یک اتومبیل سخت‌تر طراحی شوند، وزن دینامیکی آن اتومبیل بهبود خواهد یافت و این امر در سیستم تعلیق خودرو نیز جنبه‌های مثبت خود را به نمایش خواهد گذاشت. از سوی دیگر، کوتاه‎ طراحی شدن کمک فنرها موجبات خشکی هرچه بیشتر سیستم تعلیق خودرو را فراهم می‌کند.

اما اگر به دنبال افزایش قدرت ناگهانی و هیجان انگیز هستید، نیترو می‌تواند انتخاب شما باشد. البته شما مجاز به تیونینگ ماشین خود هستید - البته به شرطی که واقعا ماشین خود را تیونینگ کنید و نه وسیله نقلیه همسایه خود. در صورت خطاهای نصب، که حتی تیونرهای سرگرمی پیشرفته به سختی می توانند پیش بینی کنند، مجوز عملیات عمومی ممکن است منقضی شود. البته این فقط در صورتی اعمال می شود که ماشین تیونینگ شده خود را به جاده های عمومی ببرید. این قوانین در مورد املاک خصوصی یا در برخی از روزهای مسیر اعمال نمی شود .


بهترین شخص تیونر در شهر ارومیه